شرایط چاپ کتاب در انتشارات
08
اکتبر

شرایط چاپ کتاب در انتشارات چیست؟

در کشور های مختلف شرایط چاپ کتاب نسبت به فرهنگ آن کشور تعریف می شود. تعاریف چاپ کتاب در کشور های مختلف با یکدیگر متفاوت است. طوری که در کشورما قوانین چاپ کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می شود. برای برخی سوال است که چهار چوب اصلی این قوانین چیست و چونه می توان یک کتاب را به مرحله چاپ رساند؟. در واقع برای چاپ یک کتاب در انتشارات باید مسیری را طی کرد و مجوز ها را دریافت کرد. پس اگر در زمینه شرایط چاپ کتاب در انتشارات دنبال اطلاعاتی هستید، در ادامه این مقاله با بررسی تمام مراحل و شرایط چاپ کتاب همراه ما باشید.

سفارش دهنده برای چاپ کتاب چه مراحلی را باید طی کند؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که تمام افراد حقیق و حقوقی ضمن پذیرفتن شرایط و قوانین چاپ کتاب واجد شرایط برای چاپ کتاب های خود می باشند. شاید با خود فکر کنید که این شرایط و قوانین چه چیز هایی هستند، پس ما سعی داریم در ادامه شرایط لازمه برای چاپ کتاب را شرح دهیم:

1.    ارائه مدارک لازم

همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است، باید برای چاپ کتاب مدارکی را ارائه دهید. از جمله مدارک مورد نیاز برای چاپ کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط چاپ کتاب در انتشارات
    شرایط چاپ کتاب در انتشارات

    ابتدا باید فرمی که سفارش دهنده درخواست داده است توسط ناشر مهر یا امضا شده باشد. در صورتی که سفارش دهنده حقوقی باشد، فرم درخواست باید حتما مهر شود.

  • اصل کارت ملی و کپی آن ضروری است.
  • متن کتاب نگارش شده نسبت به قوانین جمهوری اسلامی به وزارت ارشاد ارائه داده شده شود.
  • به غیر از موارد گفته شده باید مجور هایی نیز برای چاپ کتاب دریافت کنید.

2.    مجوز های لازم جهت چاپ کتاب در انتشارات

در صورتی که می خواهید مجوز برای چاپ کتاب در انتشارات دریافت کنید باید 4 مرحله را طی کنید:

  • شابک: به شماره استاندارد های بین المللی کتاب و ترجمه شابک گفته می شود. این شماره 13 رقمی است که در پشت کتاب برای نشان دادن هویت آن نشان داده می شود. هویت کتاب به طور مثال می تواند زبان، منطقه جغرافیایی و… باشد. اخذ شماره شابک ضروی است و برای دریافت آن باید مدارکی چون اوراق شناسایی نویسنده، متن کتاب، ترجمه و… به وزارت ارشاد ارائه داده شود.
  • فیپا: به فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب که از سوی اداره کل پردازش و ساماندهی سازمان اسناد و کتاب خانه ملی صادر می شود فیپا می گویند. فیپا به نوعی شناسنامه کتاب محسوب می شود که در آن اطلاعات بسیار کاملی از زمان نشر، نوشته شدن، نام ناشر، نام نویسنده و… مشخص شده است. با استفاده از فیپا دسترسی به یک کتاب راحت تر می گردد. البته توجه داشته باشید که برای دریفات فیپا، باید از قبل شابک را دریافت کرده باشید.
  • مجوز ارشاد: پس از دریافت شابک و فیپا نوبت به دریافت مجوز از ارشاد می رسد. برای دریافت مجوز از ارشاد باید فیپا و شابک توسط وزارت مرتبط با ارشاد بررسی شود تا مغایرت نداشته باشد. بهتر است بدانید که برای چاپ کتاب های دینی، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند متن کتاب شما را بررسی می کنند.
  • مجوز پخش: آخرین مجوز برای چاپ کتاب مجوز پخش است که باید پس از پایان چاپ کتاب برای آن اقدام نمایید. جهت دریافت این مجوز باید نسخه ای از کتاب چاپ شده خود را برای وزارت ارشاد ارسال نمایید. کارشناسان کتاب را از تمام جهات بررسی می کنند و تاییدیه نهایی را برای فروش این کتاب به نویسنده می دهند.

قوانین چاپ کتاب در انتشارات

برای اینکه بتوان یک کتاب را به چاپ رساند باید قوانینی را رعایت کرد. در ادامه برخی از قوانین چاپ کتاب در انتشارات را شرح می دهیم:

  • رعایت قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان
  • رعایت قانون ترجمه و تکثیر کتب
  • پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی از سوی ناشر و نویسنده
  • نگارش کتاب با قوانین جمهوری اسلامی انجام شود.
شرایط چاپ کتاب در انتشارات
شرایط چاپ کتاب در انتشارات

در نهایت

برای چاپ کتاب در انتشارات همواره باید قوانین رعایت شود. رعایت نکردن هر یک از قوانین برای چاپ کتاب می تواند منجر به مشکلاتی در روند چاپ و توضیع آن شود. پس بهتر است تمامی قوانین جمهوری اسلامی در هنگام چاپ کتاب را بررسی کرده و تمامی بند ها را رعایت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای چاپ کتب می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

امتیاز دهی
حتما بخوانید :  چگونه یک کتاب را در آمازون منتشر کنیم : در ۶ مرحله آسان